Nolltolerans

Vi Sverigedemokrater skall inte längre behöva acceptera nedsättande, förolämpande eller på annat sätt diskriminerade behandling. Vårt enda "brott" är att vi sympatiserar med ett parti som sitter på ca. 13% av platserna i Sveriges riksdag, och som idag sannolikt har stöd av över 20% av svenska folket. Det borde vara lika otänkbart att utsätta oss för nedsättande behandling som att kalla en färgad medmänniska för "n-ordet".

Jag tillämpar numera fullständig nolltolerans, och jag tillämpar den var än jag befinner mig. I släkten, bland vänner, på jobbet, på gator och torg och i hela det offentliga och privata rummet.

Ingen har rätt att kalla mig rasist, fascist, främlingsfientlig eller något annat nedsättande eftersom det helt enkelt inte stämmer. Jag ger heller inte mina meningsmotståndare nedsättande epitet för så gör man inte i ett civiliserat umgänge.

Om alla vi Sverigedemokrater börjar tillämpa samma nolltolerans tror jag att vi på sikt kan slipa bort detta ohederliga, oförskämda och orättvisa beteende bland våra meningsmotståndare. Vårt enda krav är att vi blir behandlade med samma respekt och vänlighet som hör till varje normal mänsklig relation.

Med koppling till detta vill jag berätta om en liten incident för någon tid sedan då min fru och jag var på besök hos några gamla vänner som vi känt och umgåtts med i närmare 40 år. Under diskussionerna framkom det att jag numera är Sverigedemokrat.

Reaktionen från mina vänner blev ungefär i stil med:
"Men snälla nån då. Vi har ju aldrig sett dig som intolerant eller inskränkt". Jag tolkade yttrandet som att dom ansåg att jag nu hade blivit det. Jag "tände" direkt och förklarade för mina vänner att om dom nu tänkte ha dessa åsikter om mig kunde jag inte gärna fortsätta att umgås med dem.

Då fick jag faktiskt direkt en ursäkt och en förklaring som jag "köpte". Jag tror också att såväl förklaringen som ursäkten kom från hjärtat och inte bara från läpparna. Jag accepterade därför och vi lade därefter incidenten "till handlingarna".

Det här handlade alltså om gamla vänner som känt mig i närmare 40 år. Dom vet sedan tidigare precis vem jag är, vad jag tycker och tänker och vad jag står för. Deras reaktion kan inte bero på annat än all den nidpropaganda som har pumpats ut mot oss Sverigedemokrater och som tros vara sanningen bland de som inte vet bättre.

Jag tror att dessa mina vänner i framtiden kommer att reagera på ett annorlunda och mera respektfullt sätt när ytterligare någon i bekantskapskretsen berättar för dem att denne är eller tänker bli Sverigedemokrat.

Och det här mina vänner Sverigedemokrater är något vi alla måste jobba på.

Vi har samma rätt som alla andra att ta plats i det offentliga rummet och bli behandlade med respekt.

Kommentarer:

1 Eivor Tillberg:

skriven

Nu får det vara nog med smutskastning på oss SD-are och jag vill inte ständigt blir kränkt av andra politiker

Kommentera här: